(A cím Kommentár nélkül akart lenni, de az előzőnek is ez volt a címe, úgyhogy ez van.)
Harcostárs jóvoltából hozzájutottunk a szemeretelepi sorompó 2008. évi "tízperc"-engedélyének az előzményeihez. Ezúton köszönjük neki a fáradozást. Ez a hely egyébként Budapesten van, a ceglédi fővonal mentén. Hasonló köszönet illeti az adatvédelmi biztost helyettesítő Szabó Mátét és munkatársait, akik - közel egy éves huzavona után - kiverték az alábbi közérdekű dokumentumokat a Nemzeti Közlekedési Hatóságból. Szégyen, hogy ez így megy ma Magyaroszágon.
Kiindulás egy 1984-es KPM rendelet:
"(4) A területi közlekedési hatóság a vasút üzemben tartójának nyilatkozata alapján határozza meg
a) a tíz percet meghaladó ideig zárva tartható vasúti átjárókat, valamint a zárva tartás leghosszabb időtartamát,"
Tehát az útsorompókat nem lehet csak úgy zárva tartani, ameddig a bakternek kedve tartja, hanem ez a két komoly mondat rendelkezik a bűvös tíz percről. A vasútnak tehát engedélyt kell kérnie a 10 percen túli zárva tartásra (ugye, kedves csornai vasutasok). Nézzük, milyen komoly argumentumok mentén zajlik egy ilyen eljárás. (A szöveg betűhíven megfelel az eredeti dokumentumoknak, a helyesírási hibák is az eredetiből valók.)
A MÁV első próbálkozása:
MÁV Pályavasút, Területi Központ, Budapest
Címzett: Nemzeti Közlekedési Hatóság Közép-Magyarországi Regionális Igazgatósága
Tárgy: Foglaltsági garfikon 2007/2008. évi menetrendi időszakra Szemeretelep
A Magyar Állam a 2007/2008. évi menetrendi időszakra a 101/2004. számú kormányhatározat alapján, a Hálózati Ütemes Menetrend elkészítését a MÁV Zrt-től megrendelte. Az elkészített menetrendet a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a felülvizsgálatot követően jóváhagyta.
Hivatkozással a 197/9/2006. szám alatt 2007. március 5-én, Osztályunk részére megküldött Határozatban megfogalmazottaknak megfelelően, emllékelten felterjesztjük a 2007/2008. menetrendi időszakra vonatkozóan, Szemeretelep megállóhelyen lévő Sr-2 teljes csapórudas sorompóval fedezett útátjáró foglaltságáról készített grafikonját.
Szemeretelep SR-2 számú sorompó foglaltságáról készített grafikonban fél perces időbeosztással, szürke színnel külön-külön jelöltük irányonként, vonatonként az egyes foglaltságokat, míg piros színnel összesítettük a foglaltságokat.
A grafikonban feltüntetett adatok a legoptimálisabb állapotot feltételezik, és csak a technológiában előre tervezhető meneteket tartalmazzák. A grafikon nem tartalmazza a gépmenet, szerelvényvonat, valamint a MÁV CARGO ZRt és más vasútvállalatok által megrendelt tehervonat közlekedése esetén a foglaltságokat, továbbá az előre nem tervezhető operatív meneteket /segélygép, nem üzleti célból közlekedő vonat/.
(Itt van egy táblázat, ami szerint a 2006/2007. évben 31 alkalommal, összesen 339 percig, míg 2007/2008. évben *naponta* 22 alkalommal, összesen 292 percig van zárva elméletben tíz percen túl a sorompó. Figyelem, ez a ~5 óra nem az összes zárva tartás, csak az a rész, ami a 10 percet meghaladó lezárásokból áll össze!)
A táblázatból megállapítható, hogy a 10 perc, illetve a 10 percet időtartamot meghaladó zárva tartást figyelembe véve, mind a gyakoriság, mind az összes perc tekintetében, a 2006/2007. menetrendi időszakhoz képest, a 2007/2008. menetrendi időszakban Szemeretelep megállóhelyen levő SR-2 sorompójának foglaltsága a közútra nézve kedvezőbben alakul.
Fentiek figyelembevétele alapján kérjük a T. Címzettet, hogy a 2007/2008. menetrendi időszakra is, Szemeretelep megállóhelyen az SR-2 teljes csapórudas sorompóval biztosított vasúti útátjáró 10 percen túli zárvatartását engedélyezni szíveskedjék.
Budapest, 2007.11.29.
Az NKH szigorú válasza, amelyben a MÁV egy "apró" csúsztatására is felhívják a figyelmet:
Tisztelt Címzett!
A Nemzeti Közlekedési Hatóság Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztályára (továbbiakban: Hatóság) benyújtott fenti tárgyú és hivatkozási számú kérelmükkel kapcsolatban az alábbi észrevételt tetsszük.
Hatóságunk 197/9/2007. számú a Budapest - Cegléd - Szolnok (100 sz.) vasútvonalon lévő Bp. XVIII. ker. Szemeretelep mh. Sr2 jelű teljes csapórudas sorompó tíz percet meghaladó zárva tartását engedélyező határozata alapján a 2006/2007 menetrendi időszakra vonatkozóan a vasúti átjáró 10 percet meghaladó zárva tartását naponta legfeljebb 10 alkalommal engedélyezte.
Jelen kérelemben foglaltak alapján a 2007/2008 menetrendi időszakra vonatkozóan a 10 percet meghaladó zárva tartás 22 alkalomra emelkedne és a 10 percen túli zárva tartás egy napra vonatkozó összes ideje 129 percről 292 percre növekedne.
A zárva tartási időtartamok hosszának és a 10 percen túli foglaltságok számának fentiekben részletezett drasztikus növelése véleményünk szerint a közúti közlekedésre nincs tekintettel.
Hatóságunk a közúti forgalom ilyen mértékű akadályoztatását nem tartja elfogadhatónak, ezért kérjük a menetrend soronkívüli felülvizsgálatát és lehetőség szerinti módosítását a 197/9/2007. számú határozatunk rendelkezéseinek figyelembevételével.
Felhívjuk figyelmüket, hogy a 2006/2007 menetrendi időszakra vonatkozó engedélyünk érvényességi határideje lejárt.
Kérjük észrevételünk szíves tudomásulvételét és a szükséges intézkedések mielőbbi megtételét.
Budapest, 2007. december 10.
A MÁV második próbálkozása, 2008. 02. 08. dátummal (!!! figyeljük meg, hogy az új menetrend 2007. december 10. körül lépett életbe, akkor lejárt a MÁV előző évi engedélye, persze a tábla maradt a sorompón.)
Hivatkozással a [...] fogalmazott észrevétellel kapcsolatosan az alábbiakról tájékoztatjuk.
- A Magyar állam a 2007/2008. menetrendi időszakokra a 1001/2004. számú Kormányhatározat alapján, a Hálózati Ütemes Menetrend elkészítését a MÁV Zrt-től megrendelte. Ez követően a MÁV START Zrt a menetrend elkészítését a MÁV Zrt Pályavasúti Üzletág Forgalmi Főosztálytól megrendelte. At elkészített menetrendet a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a felülvizsgálatot követően jóváhagyta.
- Szemeretelep megállóhelyen lévő SR-2 teljes csapórudas sorompó foglaltsági grafikonját 100%-os menetrendszerű közlekedést figyelemebevéve Osztályunk elkészítette, melyet a T. címzett részére 2007. november 29-én felterjesztett.
- A Budapest-Nyugati - Cegléd vonalon közlekedő személyszállító vonatok közlekedésének vizsgálata során megállapítottuk, hogy 2008. január 1-január 31 között a menetrendszerűség 86.53%-os volt.
- Ezt figyelembevéve rövid úton rendelkeztünk Szemeretelep megállóhelyen szolgálatot teljesítő munkavállalók fel arra vonatkozóan, hogy a menetrendtől eltérő közlekedés esetén, amennyiben a vonatközlekedés lehetővé teszi, a grafikontól eltérően a sorompó nyitva tartásával a közúti közlekedés részére az áthaladás feltételeit biztosítani kell a lehetőséekhez képest olyan mértékben, hogy a 10 percen túli zárva tartások eset száma a 2006/2007. menetrendi időszakra engedélyezettet ne haladja meg.
- Fentiek figyelembevétele alapján kérjük a 2007/2008. menetrendi időszakra Szemeretelep megállóhelyen lévő SR-2 teljes sorompó 10 percen túli zárvatartását engedélyezni szíveskedjék.
Budapest, 2008. 02. 08.
Mit léphetett az NKH erre a lehengerlő, kristálytiszta logikán alapuló, megtámadhatatlan, kvantitatíve is teljesen megalapozott érvelésre, amely az utolsó előtti pontban jelenik meg? Természetesen az emlegetett szóbeli rendelkezésre hivatkozva megadta az engedélyt. Jogállam, Magyarország, 2008. Sokáig éljen a tekerős sorompó és a megkerülhetetlen hatóság.
A tehervonatok, szerelvénymenetek, stb. meg továbbra is teleportálnak majd. A dolgozók pedig a szóbeli utasítás alapján - alacsony fizetésért - görbítik a téridőt, hogy a fenti kívánalmaknak megfeleljenek.
(Ha ezek után valaki nem tudja műszaki vizsgán kidumálni az autója objektív hiányosságait, vagy a határt többszörösen túllépő károsanyag-kibocsátást, hát...)
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.