A legutóbbi hírek szerint leghamarabb decemberben [1] indulhat el az első vonat Ferihegyre, az egyelőre csak távlati tervekben létező reptéri gyorsvasút egyszerűbb változata. Az egyes terminálig közlekedő szerelvények Ferihegyi megállója miatt megszűnik a Szemeretelep megállóhely, legalábbis ez derült ki a nyilvánosságra hozott tervekből.
A helybéliek, akik innen járnak be, vagy a budapestiek, akik ide járnak dolgozni (például a repülőtérre) finoman szólva nem lelkesednek az előttük álló változásokért. "Önök szerint bennünket Szemeretelepieket bárki megkérdezett arról, hogy mit szólunk a vasútállomás mintegy másfél km-rel való arrébbhelyezéséhez? Elárulom, senki" - írta egy olvasónk.
Itt lesz az új megálló
A vasútállomás 20-22 perc vonatozásra, négy megállónyira (Budapest-Zugló, Kőbánya alsó, Kőbánya-Kispest, Pestszentlőrinc) van a Nyugati pályaudvartól, a vonatok napközben félóránként indulnak a 16 kilométerre lévő Szemeretelep irányába, naponta negyven vonatpár jön-megy. A megállóhely beépítetlen területen áll, Szemeretelep családi házaihoz a vágányoktól jobbra, a Budapest Airport Zrt.-hez pedig balra kell elindulni.
Busszal többek között Kőbánya-Kispest felől közelíthető meg, például a 200-as reptéri busszal, vagy a 93-assal. (Csak összehasonlításképp: a Nyugati pályaudvar-Kőbánya-Kispest szakasz metróval körülbelül 20-25 perc, a reptéi busz a KöKi-ről 10 perc alatt jut el a szemeretelepi megállóhoz. Azaz 30-40 perc a menetidő, plusz az átszállás és várakozás Kőbányán.)
Szemeretelepnél most még megáll a vonat
Terepszemlénket az egyes terminálnál, a repülõtéri C portánál kezdjük, bár itt már a múltkor [2] megállapítottuk, hogy semmi nyoma még a nagyszabású beruházásnak, a leendő megállóhelyet egyelőre dudva és szutyok borítja. Beleélve magunkat a szemeretelepiek helyzetébe gyalog indulunk a város felé, az egyelőre még működő megállóhoz. Komótosan, kezünkbe tízkilós bevásárlószatyrot képzelve ballagunk a kerítés mellett, a betonlábazaton gyíkok sütkérezenek. Kilenc perc alatt érünk a megállóhoz, reggelente a metróhoz is ennyit szoktunk sétálni (ha nem jön a villamos).
A megállóhely várótermi része már régóta presszóként működik, a vonatok képeivel díszített helyiségben összesen négyen vannak: két tinilány nevetgél a fal melletti székeken, két középkorú férfi pedig a pultnál állva kortyolja sörét. A kocsmáros természetesen tudatában van annak, hogy a megállóhely áthelyezése milyen hatással lesz az üzletmenetre. "Bezárni azért nem fogunk, van annyi forgalom a vonatoktól függetlenül is, hogy ne kelljen lehúzni a rolót" - mondja, miközben sört csapol egy betérő vendégnek. A kocsmárostól megtudjuk azt is, hogy a pár hónapja lezajlott aláírásgyűjtés gyakorlatilag mindenféle következmény nélkül zárult: "összegyűlt vagy háromszáz aláírás, bevitték az önkormányzathoz, és annyi".
Zöldmezős beruházás
A peronon várakozók közül egy kisgyerekes anyukát kérdezünk: mint kiderül, a szülei laknak Szemeretelepen. "Persze hogy nem örülök az állomás megszüntetésének, annyira kényelmes volt vonattal jönni anyuékhoz". Hasonlóképp bánkódik egy főiskolás lány is, aki innen jár be az óráira Budapestre, nem mindegy, hogy fél vagy egy óra alatt jut el a főiskolára. Egy aktatáskás férfi azt hallotta, lehet hogy nem is szűnik meg a megállóhely, hanem megmarad ez is, és lesz egy másik megálló is az egyes terminálnál.
Az állomás mellett lévő sorompót a bakterházból kezeli egy vasutas, mint mondja, ő nem tud semmi biztosat, csupán annyit, hogy a rájuk vonatkozó jelenlegi menetrend szeptember 30-ig érvényes. Az ő munkája egyébként fixnek tűnik, a vasúti átkelőhely ezután is megmarad, a sorompót valakinek le kell engedni, ha jön a vonat.
Vasúti átjáró Szemeretelepnél
A megállóhely megmaradását szakértői berkekben nem tartják reálisnak: ezen a vonalon a jelenlegi menetrendi struktúra nem bírna el több megállóhelyet, több vonatot. Szkeptikus vélemények szerint a ferihegyi megállóhely építése is kérdéses, "se építési engedély, se pénz, se terv" fogalmazott egy neve elhallgatását kérő illetékes, aki szerint csak üres igérgetések, mellébeszélések hangzottak eddig el a témában. Mint mondta, Szemeretelep sorsának rendezése elsősorban a MÁV és a BKV közös ügye. A Budapesti Közlekedési Szövetség révén ugyanis az egyesített bérlettel rendelkezők utaztatásáról a két cégnek együtt kellene gondoskodni, azaz jó esetben, ha a MÁV megszüntet egy peremkerületi állomást, akkor a BKV-nak kellene buszjáratot szervezni az ott élőknek.
A presszó megmarad
Megkerestük ezzel kapcsolatban a MÁV és a BKV illetékeseit. A BKV-tól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy korábban tárgyaltak ugyan a MÁV-val a helyzet megoldásáról, most azonban nincs napirenden a téma, csupán a tervek közt szerepel, mint megoldandó kérdés. A MÁV sajtóosztályától azt a választ kaptuk, hogy a ferihegyi vasút ügyében jelenleg is több szinten folynak a tárgyalások és egyeztetések, de hamarosan bővebb információkkal tudnak szolgálni.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.